Buletinul standardelor de diseminare FMI – DSBB prezintă componentele SDDS Plus referitoare la metadate, și anume - metodologia, calitatea și accesibilitatea, egalitatea utilizatorilor de date și, astfel, pune accentul pe transparență în elaborarea și difuzarea statisticilor oficiale.Responsabilitatea pentru acuratețea metadatelor, inclusiv actualizările în timp util, pentru datele economice și financiare care stau la baza metadatelor revine abonatului.
Pagina națională de date sintetice (NSDP) include o gamă largă de indicatori macroeconomici (categorii de date) referitoare la cele cinci sectoare ale economiei naționale - sectorul real, sectorul fiscal, sectorul financiar, sectorul extern, precum și la populație.
În ceea ce privește NSDP, SDDS Plus impune elaborarea și menținerea unui calendar de publicare anticipată (Advance Release Calendar - ARC) care cuprinde informații provizorii privind calendarul de publicare a datelor pentru un orizont de patru luni.
Important!
Redenominarea monedei naționale - Începând cu 1 iulie 2005, leul (ROL), moneda națională, a fost supus redenominării, iar 10.000 de lei vechi, aflați în circulație la acea dată, au fost schimbați pentru 1 leu nou (RON). Bancnotele și monedele existente au curs legal până la sfârșitul lunii decembrie 2006. Începând cu 1 ianuarie 2007, schimbul se face numai la sucursalele BNR care efectuează plăți și la sediile instituțiilor de credit autorizate de Guvernatorul BNR. Nu există o limită de timp pentru preschimbarea bancnotelor și monedelor ROL în bancnote și monede RON.
Data Category | National Presentation | SDMX Data | Metadata |
---|---|---|---|
REAL SECTOR
|
|||
National Accounts | NSI | SDMX-ML | Metadata |
Sectoral Balance Sheets | NBR | SDMX-ML | Metadata |
Production Index | NSI | SDMX-ML | Metadata |
Employment (Operative data)1) | NSI | SDMX-ML | Metadata |
Unemployment | NSI | SDMX-ML | Metadata |
Wages/Earnings (Operative data)2) | NSI | SDMX-ML | Metadata |
Consumer Price Index | NSI | SDMX-ML | Metadata |
Producer Price Index | NSI | SDMX-ML | Metadata |
FISCAL SECTOR
|
|||
General Government Operations | NSI | SDMX-ML | Metadata |
General Government Operations Annual | NSI | SDMX-ML | |
General Government Total Gross Debt | MPF | SDMX-ML | Metadata |
Central Government Operations | NSI | SDMX-ML | Metadata |
Central Government Debt | MPF | SDMX-ML | Metadata |
FINANCIAL SECTOR
|
|||
Depository Corporations Survey | NBR | SDMX-ML | Metadata |
Central Bank Survey | NBR | SDMX-ML | Metadata |
Other Financial Corporations Survey | NBR | SDMX-ML | Metadata |
Financial Soundness Indicators (FSIs) | NBR | SDMX-ML | |
Regulatory Tier 1 capital to risk-weighted assets | Metadata | ||
Regulatoy Tier 1 capital to assets | Metadata | ||
Non-performing loans net of provisions of capital | Metadata | ||
Non-performing loans to total gross loans | Metadata | ||
Return on assets | Metadata | ||
Liquid assets to short-term liabilities | Metadata | ||
Residential real estate prices | NSI | SDMX-ML | Metadata |
Debt Securities | NBR | SDMX-ML | Metadata |
Interest Rates (applied by NBR)* | NBR | - | Metadata |
Interest Rates (Money Market)* | NBR | - | Metadata |
Interest Rates (CI)* | NBR | - | Metadata |
Stock Market Index* | BSE | - | Metadata |
EXTERNAL SECTOR
|
|||
Balance of Payments | NBR | SDMX-ML | Metadata |
Official Reserves Assets | NBR | SDMX-ML | Metadata |
Data Template on International Reserves and Foreign Currency Liquidity | NBR | SDMX-ML | Metadata |
Merchandise trade | NSI | SDMX-ML | Metadata |
International Investment Position | NBR | SDMX-ML | Metadata |
External Debt | NBR | SDMX-ML | Metadata |
Coordinated Portfolio Investment Survey* | Participant in IMF-CPIS | - | Metadata |
Coordinated Direct Investment Survey* | Participant in IMF-CDIS | - | Metadata |
Currency Composition of Official Foreign Exchange Reserves (COFER)* | Participant in IMF-COFER | - | Metadata |
Exchange Rate* | NBR | - | Metadata |
POPULATION SECTOR
|
|||
Population | NSI | SDMX-ML | Metadata |
*Difuzarea SDMX nu este necesară pentru această categorie
|
|||
1)NOTĂ: În legătură cu situația generată de pandemia COVID-19, datele statistice operative, infra-anuale, pot prezenta un grad mai scăzut de fiabilitate, acuratețe, exhaustivitate și comparabilitate, ca urmare a dificultăților generate de aplicarea măsurilor economice și sociale, determinate de declararea stării de urgență/alertă pe întreg teritoriul României. Aceste dificultăți au fost determinate în principal de accesul greoi la documentele financiar-contabile, cauzat frecvent de închiderea bruscă a unor unități economice și sociale, de neîntocmirea la timp a documentelor respective, de relaxarea termenelor legale de depunere a documentelor fiscale la instituțiile abilitate, de suspendarea temporară a activității pentru un număr semnificativ de unități economice și sociale sau chiar de încetarea activității acestora, în unele cazuri.
|
|||
2) NOTĂ: Conform prevederilor legislației naționale în vigoare (OUG nr. 79/2017, cu modificările și completările ulterioare), contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate plătite de angajator au fost transferate către angajat; astfel, începând cu luna ianuarie 2018, aceste contribuții sunt suportate integral de către angajat și reflectate în valoarea brută a câștigului salarial nominal. În consecință, indicatorul „câștig salarial mediu brut lunar” produs și diseminat începând cu luna de referință ianuarie 2018 nu mai este comparabil cu seriile de date anterioare anului 2018.
|