Misiunea Institutului Naţional de Statistică

Institutului Naţional de Statistică are misiunea de a satisface nevoile de informare ale tuturor categoriilor de utilizatori de date şi informaţii statistice, prin colectarea, producerea şi diseminarea datelor în conformitate cu Legea organizării şi funcţionării statisticii oficiale în România Nr. 226/2009, cu Regulamentul (CE) Nr. 223/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 martie 2009 privind statisticile europene şi cu Codul European de Practici în Statistică, necesare pentru fundamentarea deciziilor privind dezvoltarea economică şi socială a ţării şi pentru cunoaşterea şi informarea opiniei publice asupra realităţilor societăţii româneşti.

Viziunea Institutului Naţional de Statistică

Institutului Naţional de Statistică, în calitate de principal producător de date statistice oficiale, responsabil de coordonarea tuturor activităţilor la nivel naţional privind dezvoltarea, elaborarea şi difuzarea statisticilor europene, este orientat către atingerea, într-o perspectivă apropiată, a unor performanţe metodologice şi tehnice funcţionale, recunoscute pe plan intern şi internaţional, situate la un nivel comparabil cu performanţele celor mai avansate institute naţionale de statistică din statele membre ale UE.

Principii ce guvernează misiunea şi viziunea INS:

  • Orientarea către utilizator;
  • Angajamentul conducerii INS;
  • Eficienţa în raport cu procesele statistice;
  • Îmbunătăţirea continuă a activităţii de statistică oficială;
  • Angajamentul cu privire la calitatea produselor statistice;
  • Accesibilitatea datelor şi informaţiilor statistice;
  • Cooperarea în domeniul statisticii oficiale;
  • Respectarea nevoilor furnizorilor de date;
  • Implementarea sistematică a managementului calităţii în statistică;
  • Satisfacerea cerinţelor colective şi individuale ale personalului INS.

SDDS Plus

Buletinul standardelor de diseminare FMI – DSBB prezintă componentele SDDS Plus referitoare la metadate, și anume - metodologia, calitatea și accesibilitatea, egalitatea utilizatorilor de date și, astfel, pune accentul pe transparență în elaborarea și difuzarea statisticilor oficiale.Responsabilitatea pentru acuratețea metadatelor, inclusiv actualizările în timp util, pentru datele economice și financiare care stau la baza metadatelor revine abonatului.
Pagina națională de date sintetice (NSDP)  include o gamă largă de indicatori macroeconomici (categorii de date) referitoare la cele cinci sectoare ale economiei naționale - sectorul real, sectorul fiscal, sectorul financiar, sectorul extern, precum și la populație.
În ceea ce privește NSDP, SDDS Plus impune elaborarea și menținerea unui  calendar de publicare anticipată (Advance Release Calendar - ARC)  care cuprinde informații provizorii privind calendarul de publicare a datelor pentru un orizont de patru luni.
Important!
Redenominarea monedei naționale - Începând  cu 1 iulie 2005, leul (ROL), moneda națională, a fost supus redenominării, iar 10.000 de lei vechi, aflați în circulație la acea dată, au fost schimbați pentru 1 leu nou (RON). Bancnotele și monedele existente au curs legal  până la sfârșitul lunii decembrie 2006. Începând cu  1 ianuarie 2007, schimbul se face numai la sucursalele BNR care efectuează plăți și la sediile instituțiilor de credit autorizate de Guvernatorul BNR. Nu există o limită de timp pentru preschimbarea bancnotelor și monedelor ROL în bancnote și monede RON.

 
Data Category National Presentation     SDMX    Data   Metadata 
REAL SECTOR
National Accounts NSI SDMX-ML Metadata
Sectoral Balance Sheets NBR SDMX-ML Metadata
Production Index NSI SDMX-ML Metadata
Employment (Operative data)1) NSI SDMX-ML Metadata
Unemployment NSI SDMX-ML Metadata
Wages/Earnings (Operative data)2) NSI SDMX-ML Metadata
Consumer Price Index NSI SDMX-ML Metadata
Producer Price Index NSI SDMX-ML Metadata
FISCAL SECTOR
General Government Operations NSI SDMX-ML Metadata
General Government Operations Annual NSI SDMX-ML
General Government Total Gross Debt MPF SDMX-ML Metadata
Central Government Operations NSI SDMX-ML Metadata
Central Government Debt MPF SDMX-ML Metadata
FINANCIAL SECTOR
Depository Corporations Survey NBR SDMX-ML Metadata
Central Bank Survey NBR SDMX-ML Metadata
Other Financial Corporations Survey NBR SDMX-ML Metadata
Financial Soundness Indicators (FSIs) NBR SDMX-ML  
Regulatory Tier 1 capital to risk-weighted assets     Metadata
Regulatoy Tier 1 capital to assets Metadata
Non-performing loans net of provisions of capital Metadata
Non-performing loans to total gross loans Metadata
Return on assets Metadata
Liquid assets to short-term liabilities Metadata
Residential real estate prices NSI SDMX-ML Metadata
Debt Securities NBR SDMX-ML Metadata
Interest Rates (applied by NBR)* NBR - Metadata
Interest Rates (Money Market)* NBR - Metadata
Interest Rates (CI)* NBR - Metadata
Stock Market Index* BSE - Metadata
EXTERNAL SECTOR
Balance of Payments NBR SDMX-ML Metadata
Official Reserves Assets NBR SDMX-ML Metadata
Data Template on International Reserves and Foreign Currency Liquidity NBR SDMX-ML Metadata
Merchandise trade NSI SDMX-ML Metadata
International Investment Position NBR SDMX-ML Metadata
External Debt NBR SDMX-ML Metadata
Coordinated Portfolio Investment Survey* Participant in IMF-CPIS - Metadata
Coordinated Direct Investment Survey* Participant in IMF-CDIS - Metadata
Currency Composition of Official Foreign Exchange Reserves (COFER)* Participant in IMF-COFER - Metadata
Exchange Rate* NBR - Metadata
POPULATION SECTOR
Population NSI SDMX-ML Metadata
*Difuzarea SDMX nu este necesară pentru această categorie
1)NOTĂ: În legătură cu situația generată de pandemia COVID-19, datele statistice operative, infra-anuale, pot prezenta un grad mai scăzut de fiabilitate, acuratețe, exhaustivitate și comparabilitate, ca urmare a dificultăților generate de aplicarea măsurilor economice și sociale, determinate de declararea stării de urgență/alertă pe întreg teritoriul României. Aceste dificultăți au fost determinate în principal de accesul greoi la documentele financiar-contabile, cauzat frecvent de închiderea bruscă a unor unități economice și sociale, de neîntocmirea la timp a documentelor respective, de relaxarea termenelor legale de depunere a documentelor fiscale la instituțiile abilitate, de suspendarea temporară a activității pentru un număr semnificativ de unități economice și sociale sau chiar de încetarea activității acestora, în unele cazuri.
2) NOTĂ: Conform prevederilor legislației naționale în vigoare (OUG nr. 79/2017, cu modificările și completările ulterioare), contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate plătite de angajator au fost transferate către angajat; astfel, începând cu luna ianuarie 2018, aceste contribuții sunt suportate integral de către angajat și reflectate în valoarea brută a câștigului salarial nominal. În consecință, indicatorul „câștig salarial mediu brut lunar” produs și diseminat începând cu luna de referință ianuarie 2018 nu mai este comparabil cu seriile de date anterioare anului 2018.