"Credem cu seriozitate că statistica este, pentru cei care o posedă, o prețioasă avere națională... Statistica este singurul tărâm sigur pe care un guvern prevăzător trebuie să-și întemeieze rațiunea reformelor sale". Dionisie Pop Marțian
Statistica oficială în România este organizată și coordonată de Institutul Național de Statistică, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, finanțat de la bugetul de stat. Institutul Național de Statistică îndeplinește orice alte atribuții stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate. Institutul Național de Statistică este condus de un președinte cu rang de secretar de stat și de trei vicepreședinți cu rang de subsecretar de stat, unul din vicepreședinți are atribuții directe în problemele activității de integrare europeană, al doilea are ca atribuție directă coordonarea activității de statistică economică și socială, iar al treilea are ca atribuție directă coordonarea infrastructurii statistice și activitatea de tehnologia informației (IT). Vicepreședintele care coordonează activitatea de statistică este înlocuitorul de drept al președintelui Institutului Național de Statistică. Președintele îndeplineste, în domeniul său de activitate, următoarele atribuții generale: Președintele Institutului Național de Statistică este membru de drept în Consiliul Statistic Național. Secretarul general al Institutului Național de Statistică este subordonat președintelui. Secretarul general este înalt funcționar public, numit în condițiile legii. În subordinea Institutului Național de Statistică funcționează, ca instituţii publice cu personalitate juridică, direcţiile regionale de statistică şi direcţiile judeţene de statistică, corespunzător structurii teritoriale a României, finanţate integral de la bugetul de stat, prin bugetul Institutului Naţional de Statistică. Pentru asigurarea caracterului obiectiv, transparent și științific al metodologiilor, indicatorilor, nomenclatoarelor și clasificărilor utilizate în activitatea de statistică, pe lângă Institutul Național de Statistică funcționează Consiliul Statistic Național, organ consultativ care are, în principal, ca obiect de activitate analiza și avizarea strategiei de dezvoltare a sistemului statistic național, a rapoartelor de activitate ale Institutului Național de Statistică și a Programului anual de cercetări statistice. |
Principalele obiective ale INS:
|
SCURT ISTORIC12 iulie 1859 - Domnitorul Alexandru Ioan Cuza semnează Ordonanța de înființare a Oficiului Central de Statistică Administrativă, marcând actul de naștere al statisticii oficiale în România. De acest moment își leagă numele doi eminenți economiști români ai veacului al XIX-lea, Dionisie Pop Marțian și Ion Ionescu de la Brad. Statistica oficială este una dintre primele instituții publice apărute în România după Unire și, totodata, unul dintre cele mai vechi oficii statistice din Europa. I. Începuturi și confirmări (1859-1877) Încă din perioada de început, fără a dispune de resursele materiale necesare și cu un personal insuficient, atât numeric, cât și ca pregătire specializată, instituția de statistică se încumetă și reușește să ducă la bun sfârșit acțiuni de mare anvergură. Astfel, sunt realizate: · Recensământul Populației (1859-1860) II. Contribuții la consolidarea economico-socială a României după cucerirea independenței de stat (1877-1914) Continuând linia demersurilor din perioada de pionierat, statistica oficială este unul dintre principalii piloni ai statului român în perioada consolidării acestuia, printr-un substanțial aport de informație statistică necesară luării unor decizii corecte pentru dezvoltarea țării. Astfel, se realizează: · Recensămintele Populației din 1899 și 1912 · Ia ființă învățământul statistic universitar, în cadrul Academiei de Înalte Studii Comerciale și Industriale (1913), astăzi Academia de Studii Economice din București. III. Școala românească de statistică, în avangarda statisticii internaționale (1918-1945) Între cele două războaie mondiale, statistica oficială românească își impune, prin marile sale personalități, statutul unei școli de prestigiu pe plan internațional. Sunt anii în care instituția beneficiază de activitatea creatoare a unor prestigioase personalități: Dimitrie Gusti, Octav Onicescu, Grigore Moisil, Gheorghe Mihoc, Sabin Manuilă, Anton Golopenția etc. Repere: · Atlasul Agricol al României (1929) IV. Păstrarea identității și probității profesionale (1946-1989) În ciuda presiunilor politice din timpul regimului comunist, statisticienii români au continuat să asigure continuitatea datelor și seriilor statistice și să păstreze astfel, în bună măsură, credibilitatea statisticii oficiale românești, în pofida ingerințelor regimului totalitar, a prezentării convenabile, cosmetizate, a unor informații statistice. În eforturile pentru păstrarea identității științei statistice și a probității profesionale a slujitorilor ei este notabil aportul lui Mihail Levente și Mircea Biji, a altor remarcabili specialiști, pentru: · Efectuarea unor lucrări statistice de mare complexitate V.Începând din decembrie 1989, statistica oficială românească contribuie prin aportul de date și informații, prin rezultatul perfectionării instrumentarului de lucru și al metodologiilor, la susținerea eforturilor naționale de realizare a unor reforme structurale, a dezvoltării economico-sociale, a modernizării societății românești. Statistica oficială asigură suportul informațional necesar procesului de integrare a țării în structurile UE, precum și pentru o rapidă adaptare a României la economia modernă bazată pe cunoaștere. În acest sens: · A crescut capacitatea de investigare a evoluțiilor economice și sociale din societatea românească. Pe parcursul existenței sale, instituția oficială de statistică s-a numit pe rând: Direcția de Statistică Generală a Statului - 1892 |
Ultima actualizare: 2 decembrie 2020