Atributii si responsabilitati
- elaboreaza propuneri pentru planul strategic si anual de audit public intern privind misiunile de audit public intern referitoare la activitatea aparatului propriu si institutiilor subordonate si in domeniul fondurilor externe;
- elaboreaza si actualizeaza normele metodologice de audit intern specifice Institutului National de Statistica, cu avizul Secretariatului General al Guvernului;
- efectueaza activitati de audit intern, pentru a evalua daca sistemele de management financiar si control ale INS si ale unitatilor din structura sa sunt transparente si sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienta si eficacitate;
- Auditul public intern se exercita asupra tuturor activitatilor desfasurate in INS, inclusiv din structurile subordonate, cu privire la formarea si utilizarea fondurilor publice, precum si la administrarea patrimoniului public.
Auditeaza cel putin o data la 3 ani, fara a se limita la acestea, urmatoarele:- activitatile financiare sau cu implicatii financiare desfasurate in INS din momentul constituirii angajamentelor pana la utilizarea fondurilor de catre beneficiarii finali, inclusiv a fondurilor provenite din finantarea externa;
- platile asumate prin angajamente bugetare si legale, inclusiv din fondurile comunitare;
- administrarea patrimoniului, precum vanzarea, gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul privat al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale;
- concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale;
- constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare si stabilire a titlurilor de creanta, precum si a facilitatilor acordate la incasarea acestora;
- alocarea creditelor bugetare;
- sistemul contabil si fiabilitatea acestuia;
- sistemul de luare a deciziilor;
- sistemele de conducere si control, precum si riscurile asociate unor astfel de sisteme;
- sistemele informatice.
- asigura informarea obiectiva a Presedintelui Institutului National de Statistica asupra modului de desfasurare a activitatii INS si propune masuri destinate imbunatatirii activitatii;
- sprijina indeplinirea obiectivelor prevazute in Programul de Activitate al institutului, printr-o analiza sistematica si metodica a modului de desfasurare a activitatii si propune masuri care sa imbunatateasca eficacitatea sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului si a proceselor de administrare;
- verifica modul de organizare si desfasurare a controlului intern/managerial realizat la toate nivelurile de executie si de conducere, inclusiv a controlului de management realizat de conducatorii structurilor auditate, cat si a controlului financiar preventiv propriu, ca parte a acestuia;
- elaboreaza propuneri si masuri pentru imbunatatirea calitatii managementului, a controlului intern/managerial, la toate nivelurile de organizare ale INS;
- efectueaza auditul ad-hoc al proiectelor si contractelor aferente, in baza fondurilor transferate de Fondul national, precum si a celor acordate direct de catre Eurostat si de intermediarii sai, conform acordurilor de finantare pentru programele de preaderare si postaderare; la solicitarea sefilor de proiect si a DAECI U.I.P., cu aprobarea presedintelui INS;
- asigura consilierea Presedintelui INS asupra oricaror probleme operative sau de perspectiva, solicitate;
- elaboreaza propuneri si masuri pentru imbunatatirea eficientei si eficacitatii in toate sectoarele de activitate ale Institutului National de Statistica si ale structurilor subordonate;
- informeaza compartimentul de audit public intern din SGG despre recomandarile neinsusite, precum si despre consecintele acestora si transmite sinteze ale recomandarilor neinsusite de catre conducatorul entitatii publice auditate si consecintele neimplementarii acestora, insotite de documentatia relevanta;
- raporteaza periodic constatarile, concluziile si recomandarile rezultate din activitatile sale de audit si transmite Secretariatului General al Guvernului - organul ierarhic imediat superior, la cererea acestuia, rapoarte periodice privind constatarile, concluziile si recomandarile rezultate din activitatile de audit;
- elaboreaza Raportul anual al activitatii de audit public intern. Rapoartele anuale privind activitatea de audit public intern cuprind principalele constatari, concluzii si recomandari rezultate din activitatea de audit, progresele inregistrate prin implementarea recomandarilor, eventualele iregularitati/prejudicii constatate in timpul misiunilor de audit public intern, precum si informatii referitoare la pregatirea profesionala;
- in cazul identificarii unor iregularitati sau posibile prejudicii, raporteaza imediat Presedintelui INS si comunica structurii de control intern abilitate. In situatia in care, in timpul misiunilor de audit intern, se constata abateri de la regulile procedurale si metodologice, respectiv de la prevederile legale, aplicabile structurii/activitatii/operatiunii auditate, seful auditului intern trebuie sa instiinteze Presedintele INS si structura de control si investigare in termen de 3 zile.
In cazul identificarii unor iregularitati majore, seful auditului intern poate continua misiunea sau poate sa o suspende, cu acordul Presedintelui INS care a aprobat-o, daca din rezultatele preliminare ale verificarii se estimeaza ca, prin continuarea acesteia, nu se ating obiectivele stabilite (limitarea accesului, informatii insuficiente, etc.); - efectueaza consilierea Presedintelui INS asupra problematicii operative solicitate, ori asupra unor probleme de perspectiva, in acest din urma caz, pe baza unui plan de consiliere cu obiective prestabilite;
- identifica aspectele deficitare in activitatea structurilor de conducere si de control intern, precum si riscurile sau consecintele posibile si formuleaza propuneri de masuri pentru corectarea sistemelor deficitare si eliminarea riscurilor;
- urmareste economicitatea, eficacitatea si eficienta cu care sistemele de conducere si de executie existente in cadrul INS ori la nivelul unui program/proiect finantat din fonduri publice utilizeaza resursele financiare, umane si materiale, pentru indeplinirea obiectivelor si obtinerea rezultatelor stabilite;
- analizeaza performantele operatiunii, activitatii sau actiunii auditate;
- verifica modul de aducere la indeplinire a dispozitiilor date de auditul anterior sau a altor masuri dispuse de conducerea directiei sau a conducerii Institutului National de Statistica;
- verifica respectarea normelor, instructiunilor, precum si a Codului privind conduita etica in cadrul compartimentului de audit intern si poate initia masurile corective necesare, in cooperare cu conducatorul entitatii publice;
- respecta normele de confidentialitate a datelor statistice;
- indeplineste alte sarcini incredintate de conducerea institutiei.
Ultima actualizare: 25 ianuarie 2013