Misiunea Institutului Naţional de Statistică

Institutului Naţional de Statistică are misiunea de a satisface nevoile de informare ale tuturor categoriilor de utilizatori de date şi informaţii statistice, prin colectarea, producerea şi diseminarea datelor în conformitate cu Legea organizării şi funcţionării statisticii oficiale în România Nr. 226/2009, cu Regulamentul (CE) Nr. 223/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 martie 2009 privind statisticile europene şi cu Codul European de Practici în Statistică, necesare pentru fundamentarea deciziilor privind dezvoltarea economică şi socială a ţării şi pentru cunoaşterea şi informarea opiniei publice asupra realităţilor societăţii româneşti.

Viziunea Institutului Naţional de Statistică

Institutului Naţional de Statistică, în calitate de principal producător de date statistice oficiale, responsabil de coordonarea tuturor activităţilor la nivel naţional privind dezvoltarea, elaborarea şi difuzarea statisticilor europene, este orientat către atingerea, într-o perspectivă apropiată, a unor performanţe metodologice şi tehnice funcţionale, recunoscute pe plan intern şi internaţional, situate la un nivel comparabil cu performanţele celor mai avansate institute naţionale de statistică din statele membre ale UE.

Principii ce guvernează misiunea şi viziunea INS:

  • Orientarea către utilizator;
  • Angajamentul conducerii INS;
  • Eficienţa în raport cu procesele statistice;
  • Îmbunătăţirea continuă a activităţii de statistică oficială;
  • Angajamentul cu privire la calitatea produselor statistice;
  • Accesibilitatea datelor şi informaţiilor statistice;
  • Cooperarea în domeniul statisticii oficiale;
  • Respectarea nevoilor furnizorilor de date;
  • Implementarea sistematică a managementului calităţii în statistică;
  • Satisfacerea cerinţelor colective şi individuale ale personalului INS.

Directia Generala de Organizare si Coordonare a Sistemului Statistic National

Directia de coordonare a sistemului statistic national

Serviciul de coordonare sistem statistic teritorial, elaborare si monitorizare a programelor de activitate ale Institutului National de Statistica

Atributii si responsabilitati

  1. indruma activitatea Directiilor teritoriale de statistica;
  2. gestioneaza sistemul de indicatori in profil teritorial;
  3. elaboreaza si prezinta, spre aprobare, conducerii INS, publicatia „Buletin Statistic Lunar al Judetelor”;
  4. elaboreaza normele si cadrul Regulamentului de Organizare si Functionare al Directiilor teritoriale de statistica si propune, spre aprobare, conducerii INS, proiectul ROF elaborat;
  5. defineste, impreuna cu Directiile de specialitate din INS si cu Directiile teritoriale de statistica, un minim de indicatori economico-sociali reprezentativi la nivel regional si/sau teritorial obligatorii pentru caracterizarea dezvoltarii economico-sociale a regiunii si/sau judetului;
  6. defineste continutul standard al informarilor ce pot fi elaborate pentru informarea administratiei publice pe plan local si central;
  7. coordoneaza activitatea de cooperare dintre compartimentele din sediul central al Institutului National de Statistica si Directiile teritoriale de statistica, in probleme de organizare a realizarii cercetarilor statistice si gestionarea cererilor de date statistice ale Directiilor teritoriale de statistica;
  8. gestioneaza evidenta corespondentei dintre INS sediul central si Directiile teritoriale de statistica;
  9. actualizeaza sistemul de raportare si de urmarire a activitatii Directiilor teritoriale de statistica;
  10. organizeaza intalniri periodice de lucru cu directorii Directiilor teritoriale de statistica, la propunerea conducerii Institutului National de Statistica si asigura conditiile necesare pentru buna desfasurare a acestora;
  11. realizeaza sinteza Rapoartelor de activitate ale Directiilor teritoriale de statistica;
  12. raspunde de calitatea datelor si informatiilor statistice cuprinse in lucrarile realizate;
  13. elaboreaza proiectul Programului Statistic National Anual (PSNA) si Multianual (PSNM), corespunzator Strategiei de Dezvoltare a Sistemului Statistic National, proiectul Hotararii de Guvern si Nota de fundamentare, pe care le Inainteaza, spre aprobare, Colegiului Institutului National de Statistica, respectiv Consiliului Statistic National (CSN);
  14. elaboreaza Programul de Activitate al Directiilor teritoriale de statistica (Graficul lucrarilor statistice);
  15. elaboreaza/actualizeaza Programul de Activitate (PA) al Institutului National de Statistica;
  16. actualizeaza, periodic, Regulamentul de Organizare si Functionare (ROF) al Institutului National de Statistica;
  17. monitorizeaza si raporteaza saptamanal, modul de realizare la termen a lucrarilor din PA;
  18. coordoneaza activitatea de evaluare si monitorizare a consumului de resurse umane si a modului lor de alocare, pe cercetarile si lucrarile statistice ale INS;
  19. elaboreaza proiectele de conventii de colaborare intre Institutul National de Statistica si ministere si alte institutii centrale, In scopul reglementarii schimbului reciproc de informatii;
  20. gestioneaza evidenta corespondentei dintre Institutul National de Statistica si ministere si alte institutii centrale, ca urmare a derularii conventiilor de colaborare;
  21. urmareste si raporteaza, periodic, stadiul realizarii obiectivelor si masurilor prioritare cuprinse in Programul de guvernare, referitoare la activitatea de statistica;
  22. coordoneaza si participa la realizarea proiectelor cu finantare externa al caror obiectiv intra in domeniul de activitate al compartimentului;
  23. raspunde de calitatea datelor si informatiilor statistice cuprinse in lucrarile realizate;
  24. asigura respectarea normelor de confidentialitate, de stocare si de arhivare a datelor statistice;
  25. asigura secretariatul CSN, COMSTAT, CAM si al Colegiului Institutului National de Statistica;
  26. respecta normele de confidentialitate a datelor statistice;
  27. indeplineste alte sarcini, conform obiectului sau specific de activitate.

Compartiment de documentare si biblioteca

Atributii si responsabilitati

  1. gestioneaza cerintele de documentare si pune la dispozitia personalului INS publicatii de specialitate din Biblioteca Institutului National de Statistica;
  2. depoziteaza fondul documentar/metodologic realizat de compartimentele de specialitate;
  3. evalueaza gradul de utilizare a materialelor documentare;
  4. elaboreaza/actualizeaza si propune spre aprobare, presedintelui Institutului National de Statistica, masuri cu caracter normativ privind accesul, modul de utilizare a materialelor documentare si circuitul publicatiilor din biblioteca;
  5. receptioneaza cerintele formulate de Directiile generale de specialitate in domeniul documentarii metodologice si pune la dispozitia acestora coordonatele referintelor bibliografice existente;
  6. intocmeste/actualizeaza inventarul resurselor bibliografice cu caracter statistic si economic de referinta si propune completarea lor periodica, prin achizitii sau schimb de carte, in colaborare cu toate directiile din Institutul National de Statistica;
  7. intretine corespondenta cu edituri si cu institutii interesate in schimbul de carte;
  8. realizeaza completarea si actualizarea fondului de publicatii al Bibliotecii Institutului National de Statistica, prin achizitii de carte si abonamente;
  9. gestioneaza, conform normelor legale, fondul de publicatii al Bibliotecii Institutului National de Statistica (evidenta financiar-biblioteconomica si prelucrarea topo-bibliografica a publicatiilor, diseminarea informatiilor prin publicatii de semnalare, cataloage);
  10. realizeaza popularizarea publicatiilor nou-intrate in Biblioteca Institutului National de Statistica, prin mijloacele informatice locale ale Institutului National de Statistica (retea, Intranet);
  11. exploateaza si Intretine sistemul informatic al Bibliotecii Institutului National de Statistica (software TINREAD);
  12. asigura servicii de: imprumut la domiciliu (pentru angajatii Institutului National de Statistica); imprumut interbibliotecar; imprumut pentru alte institutii (numai cu acordul conducerii Institutului National de Statistica) si consultare a publicatiilor in sala de lectura;
  13. asigura, in colaborare cu Directia de buget si contabilitate, conservarea publicatiilor din fondul bibliotecii;
  14. asigura respectarea normelor de confidentialitate, de stocare si de arhivare a datelor statistice;
  15. respecta normele de confidentialitate a datelor statistice;
  16. indeplineste alte sarcini, conform obiectului sau specific de activitate.

Compartimentul de metodologia evaluarii calitatii datelor statistice

Atributii si responsabilitati

  1. propune conducerii Institutului National de Statistica masuri concrete privind implementarea conceptului Management Total al Calitatii (TQM) In activitatea de statistica;
  2. initiaza introducerea unui sistem de indicatori pentru masurarea calitatii cercetarilor statistice;
  3. coordoneaza si monitorizeaza activitatile de implementare a Codului de Practici al Statisticilor Europene in statistica romaneasca;
  4. coordoneaza si participa la realizarea proiectelor cu finantare externa in domeniul evaluarii si imbunatatirii calitatii datelor statistice, in contextul implementarii managementului calitatii totale;
  5. proiecteaza si organizeaza, periodic, cercetari de opinii pentru masurarea gradului de satisfactie a utilizatorilor de date statistice;
  6. proiecteaza si organizeaza periodic cercetari de opinie privind gradul de incarcare a furnizorilor de date;
  7. analiza informatiilor colectate in cadrul cercetarilor statistice privind calitatea instrumentarului statistic si al datelor statistice;
  8. monitorizeaza activitatile legate de realizarea instrumentarului statistic (avizare, urmarire, multiplicare si difuzare);
  9. monitorizeaza respectarea standardelor de proiectare a instrumentarului statistic;
  10. asigura cadrul conceptiei unitare a metodologiilor statistice, proiecteaza si dezvolta standardele de elaborare a metodologiilor statistice;
  11. studiaza metodologiile-cadru ale Eurostat si ale altor institutii internationale, in vederea adaptarii si introducerii lor In sistemul statistic;
  12. gestioneaza sistemul de avizare a metodologiilor statistice elaborate de catre Institutul National de Statistica si de alte institutii care organizeaza cercetari statistice;
  13. gestioneaza impactul modificarilor legislative asupra fluxului informational statistic;
  14. intocmeste graficul de elaborare/actualizare/avizare/aprobare a metodologiilor statistice, conform Programului de Activitate al Comitetului de Avizare Metodologica;
  15. organizeaza colectarea si prelucrarea datelor pentru proiecte initiate de organismele internationale privind euroindicatorii si indicatorii structurali;
  16. realizeaza sarcinile rezultate din proiectele cu finantare externa pentru asigurarea dezvoltarii continue a sistemului statistic romanesc;
  17. raspunde de calitatea datelor si informatiilor statistice cuprinse in lucrarile realizate;
  18. asigura respectarea normelor de confidentialitate, de stocare si de arhivare a datelor statistice;
  19. respecta normele de confidentialitate a datelor statistice;
  20. indeplineste alte sarcini, conform obiectului sau specific de activitate.

Directia de administrare baze de date

Serviciul baze de date administrative

Atributii si responsabilitati

  1. asigura preluarea datelor din surse administrative, pe baza conventiilor de colaborare, precum si prelucrarea acestora in scopuri statistice;
  2. pune la dispozitia compartimentelor interesate datele preluate din surse administrative, in vederea valorificarii acestora in scopuri statistice;
  3. proiecteaza, constituie, incarca, valideaza, actualizeaza si gestioneaza bazele de date de comert international: datele Extrastat, Intrastat si datele de comert international pe judete primite de la Directia statisticii comertului exterior;
  4. preia, administreaza si actualizeaza nomenclatoarele atasate datelor de comert international furnizate de Directia statisticii comertului exterior;
  5. asigura actualizarea/reproiectarea programelor informatice specifice necesare realizarii tabelelor pentru „Anuarul statistic de comert international”, „Buletinul statistic de comert international”, „Romania in cifre”, „Buletinul statistic lunar”, „Buletinul statistic al judetelor”, precum si ale tabelelor din domeniul comertului international din „Anuarul statistic al Romaniei”;
  6. extrage date din bazele de date de comert international utilizand aplicatia informatica specifica sau, in cazul solicitarilor de date ce nu pot fi rezolvate cu ajutorul acesteia, utilizand programe specifice;
  7. asigura datele de comert international, necesare rezolvarii abonamentelor si le transmite in vederea diseminarii, in colaborare cu directia de specialitate;
  8. realizeaza programe informatice pentru generarea fisierelor cu date de comert international transmise lunar de catre Directia statisticii comertului exterior la: MADR, BNR, MECMA si ARP in conformitate cu conventiile de colaborare incheiate intre INS si acestea si administreaza bazele de date rezultate;
  9. realizeaza programe informatice pentru generarea fisierelor cu date lunare si anuale de comert international transmise de catre Directia statisticii comertului exterior la Eurostat, la solicitarea directiei de specialitate si In conformitate cu specificatiile acesteia si administreaza bazele de date si fisierele rezultate;
  10. realizeaza programe de interogare a bazelor de date de comert international si asigura datele de comert international solicitate de diverse organisme/organizatii internationale;
  11. furnizeaza Directiei statisticii comertului exterior, tabele si situatii necesare comunicatelor de presa lunare si conferintelor de presa trimestriale privind comertul exterior;
  12. asigura preluarea datelor din raportarile financiare anuale si semestriale, conform conventiei incheiate intre INS si Ministerul Finantelor Publice; realizeaza conversia acestora in format DBF precum si programe de interogare a bazelor de date; asigura arhivarea acestora pe serverul dedicat;
  13. asigura preluarea datelor primite de la Autoritatea Rutiera Romana, prelucrarea acestora conform cerintelor specifice formulate de directia de specialitate, necesare pentru anchetele ASTRM si ASTRP;
  14. raspunde cerintelor de date formulate de directiile de specialitate din INS si de DRS/DJS;
  15. actualizeaza nomenclatoarele, registrele, dictionarul de indicatori si alte instrumente, componente ale bazelor de date care fac obiectul activitatii;
  16. colaboreaza cu directiile de specialitate pe parcursul realizarii lucrarilor, in vederea fundamentarii si validarii datelor statistice;
  17. efectueaza documentari sistematice asupra lucrarilor cu date statistice intocmite in INS, pentru cunoasterea surselor de date disponibile si a continutului indicatorilor din bazele de date administrate;
  18. asigura preluarea datelor de la directia de specialitate din INS privind populatia Romaniei pe localitati si generatii (la 1 ianuarie si 1 iulie) si intretine baza de date de populatie;
  19. furnizeaza indicatorii din bazele de date gestionate pentru incarcarea in TEMPO;
  20. administreaza seria de date demografice “Fisa demografica”, folosind sursele din prelucrarile curente si o transmite anual catre DRS/DJS;
  21. actualizeaza bazele de date utilizate de aplicatiile informatice de interogare a bazelor de date de productie fízica industriala (PFIND) si de IPC;
  22. gestioneaza bazele de date de diseminare PFIND si IPC, precum si nomenclatoarele atasate acestora;
  23. comunica actualizarea lunara a aplicatiilor PFIND si IPC tuturor utilizatorilor din sistemul statistic;
  24. preia si gestioneaza fisierele de date rezultate din Ancheta Structurala in Intreprinderi si din Registrul Statistic al Intreprinderilor, furnizate de directiile de specialitate in vederea diseminarii;
  25. asigura corelatiile intre indicatorii statistici din bazele de date administrate;
  26. asigura arhivarea tuturor bazelor de date originale precum si a celor pregatite pentru interogare pe serverele INS dedicate si pe suport electronic;
  27. consulta publicatiile INS pentru verificarea corectitudinii indicatorilor din bazele de date gestionate;
  28. asigura calitatea datelor si a informatiilor cuprinse in lucrarile realizate;
  29. asigura respectarea normelor de confidentialitate, stocare si de arhivare a datelor statistice;
  30. asigura realizarea la termen si in conditii de calitate a lucrarilor specifice prevazute in Programul Statistic National Anual;
  31. respecta normele de confidentialitate a datelor statistice;
  32. indeplineste alte sarcini stabilite de sefii ierarhici superiori.

Compartimentul de gestiune baze de date

Atributii si responsabilitati

  1. asigura gestionarea bazelor de date cu indicatori statistici la nivel de localitate - BDL si la nivel de judet - BDJ;
  2. rezolva solicitarile de date din BDL si BDJ (care nu pot fi rezolvate prin interogarea bazei de date TEMPO) ale directiilor de specialitate din INS, DRS/DJS, precum si ale altor utilizatori;
  3. stabileste impreuna cu directiile de specialitate metadatele asociate indicatorilor din BDL si BDJ;
  4. colaboreaza cu directiile de specialitate pe parcursul incarcarii bazelor de date, in vederea validarii datelor in profil teritorial;
  5. efectueaza documentari sistematice asupra lucrarilor statistice realizate in INS, pentru cunoasterea surselor de date disponibile si continutului indicatorilor;
  6. asigura, la cerere, realizarea de rapoarte cu nomenclatoarele indicatorilor din BDL si BDJ;
  7. realizeaza si actualizeaza programele informatice necesare gestionarii si extragerii datelor din BDL si BDJ;
  8. exploateaza aplicatiile informatice de gestiune a BDL si BDJ proiectate de Directia generala de IT;
  9. asigura intretinerea si validarea informatiilor din BDJ si BDL, transmiterea lor catre DRS/DJS, in conformitate cu termenele din PSNA;
  10. colaboreaza cu directiile de specialitate si cu DRS/DJS pentru identificarea si preluarea de noi indicatori statistici ce pot fi introdusi in BDL si BDJ;
  11. valideaza, in colaborare cu directiile de specialitate si cu DRS/DJS, datele incarcate in BDJ si BDL (controlul automat pe coduri, indicatori, identificatori de apartenenta, sume de control etc.);
  12. elaboreaza si livreaza, la cerere, tabelele de control ale BDJ;
  13. gestioneaza “Fisa localitatii”, asigurand constituirea seriilor de timp;
  14. actualizeaza anual fisierele LAU si le furnizeaza Directiei generale de IT si infrastructura statistica pentru transmiterea catre Eurostat; colaboreaza cu expertii Eurostat pentru alinierea informatiilor din fisierele LAU la formatele adoptate la nivel european;
  15. gestioneaza nomenclatoarele, registrele, dictionarul de indicatori si alte instrumente, componente ale bazelor de date care fac obiectul activitatii;
  16. asigura corelarea dintre indicatorii din BDL, BDJ si TEMPO;
  17. verifica corectitudinea datelor gestionate si extrase;
  18. consulta publicatiile INS pentru verificarea corectitudinii indicatorilor din bazele de date gestionate;
  19. asigura calitatea datelor si a informatiilor cuprinse in lucrarile realizate;
  20. gestioneaza informatiile aferente declaratiei S1001 primite de la Ministerul Finantelor Publice si raspunde solicitarilor compartimentelor din INS In legatura cu aceasta raportare;
  21. asigura respectarea normelor de confidentialitate, stocare si de arhivare a datelor statistice;
  22. asigura realizarea la termen si in conditii de calitate a lucrarilor specifice prevazute in Programul Statistic National Anual;
  23. respecta normele de confidentialitate a datelor statistice;
  24. indeplineste alte sarcini stabilite de sefii ierarhici superiori.

Compartimentul de administrare a bazei de date "TEMPO" si a bazei de metadate

Atributii si responsabilitati

  1. inventariaza, selecteaza si actualizeaza indicatorii din TEMPO;
  2. asigura gestionarea bazei de date TEMPO si elaborarea rapoartelor solicitate cu privire la aceasta baza de date;
  3. gestioneaza indicatorii si metadatele aferente acestora din baza de date TEMPO;
  4. actualizeaza, in colaborare cu directiile de specialitate din INS, indicatorii si metadatele aferente acestora din baza de date TEMPO;
  5. construieste si actualizeaza nomenclatoarele si clasificarile specifice, asociate indicatorilor din TEMPO;
  6. colaboreaza cu directiile de specialitate pe parcursul realizarii lucrarilor de preluare a datelor statistice, in vederea fundamentarii si validarii datelor arhivate;
  7. efectueaza documentari sistematice asupra lucrarilor cu date statistice intocmite in INS, pentru cunoasterea surselor de date disponibile si a continutului metodologic al indicatorilor;
  8. realizeaza interogari SQL ale bazei de date TEMPO in vederea satisfacerii solicitarilor de date;
  9. verifica corectitudinea incarcarii datelor In TEMPO, precum si a celor extrase din TEMPO;
  10. raspunde solicitarilor compartimentelor INS si directiilor teritoriale de statistica referitoare la baza de date TEMPO;
  11. exploateaza aplicatiile specifice elaborate de Directia generala de IT pentru incarcarea si gestiunea bazei de date TEMPO;
  12. asigura echivalenta indicatorilor din TEMPO cu cei din BDL, BDJ si din baza de metadate;
  13. posteaza pe INTRANET situatia incarcarii si validarii informatiilor din baza de date TEMPO;
  14. furnizeaza informatiile solicitate de conducerea INS cu privirea la baza de date TEMPO;
  15. colaboreaza cu Directia de diseminare si cu Directia generala de IT in vederea asigurarii bunei functionari a bazei de date TEMPO online;
  16. comunica Directiei de diseminare orice introducere/eliminare de indicatori din TEMPO sau alte solicitari de imbunatatire a functionarii aplicatiei web TEMPO;
  17. inventariaza, selecteaza si actualizeaza elementele componente ale bazei de metadate;
  18. asigura gestionarea bazei de metadate;
  19. asigura actualizarea bazei de metadate prin preluarea, prelucrarea si incarcarea fisierelor primite de la directiile de specialitate;
  20. realizeaza inventarul si colectarea metodologiilor si chestionarelor din INS, In vederea actualizarii si imbunatatirii bazei de metadate, in colaborare cu toate compartimentele din INS;
  21. exploateaza aplicatiile specifice pentru incarcarea si gestiunea bazei de metadate;
  22. construies te si actualizeaza nomenclatoarele si clasificarile specifice, asociate informatiilor din baza de metadate;
  23. verifica corectitudinea incarcarii datelor in baza de metadate, precum si a celor extrase din aceasta baza;
  24. realizeaza exportul informatiilor din baza de metadate, realizeaza conversia acestora in format XLS, in vederea satisfacerii solicitarilor directiilor de specialitate;
  25. furnizeaza informatiile cu privire la baza de metadate solicitate de conducerea INS;
  26. colaboreaza cu Directia de diseminare si cu Directia generala de IT In vederea asigurarii bunei functionari a bazei de metadate online; participa, prin reprezentantii desemnati, la sedintele Comisiei de Avizare a serviciilor de specialitate referitoare la intretinerea, dezvoltarea si consultanta pentru site-urile Internet ale INS si DRS, constituita la nivel INS;
  27. consulta publicatiile/lucrarile realizate in INS pentru verificarea corectitudinii indicatorilor si metadatelor din bazele de date gestionate;
  28. asigura realizarea la termen si in conditii de calitate a lucrarilor specifice prevazute in Programul Statistic National Anual;
  29. asigura calitatea datelor si a informatiilor cuprinse in lucrarile realizate;
  30. asigura respectarea normelor de confidentialitate, stocare si de arhivare a datelor statistice;
  31. respecta normele de confidentialitate a datelor statistice;
  32. indeplineste alte sarcini stabilite de sefii ierarhici superiori.

Directia statisticii comertului exterior

Compartimentul de colectare, control primar si Registrul Intrastat

Atributii si responsabilitati

  1. primirea declaratiilor statistice Intrastat prin e-mail, pe adresa standard declaratie.intrastat@insse.ro ;
  2. incarcarea declaratiilor primite offline in sistemul Intrastat online;
  3. realizarea controlului primar al datelor;
  4. contactarea furnizorilor de date ale caror declaratii nu au putut fi incarcate in sistem si instruirea lor vis-a vis de erorile aparute in procesul de control primar (format fisier, luna de declarare, tip declaratie, etc.);
  5. monitorizarea si contactarea furnizorilor de date care declara pe flux invers;
  6. monitorizarea gradului de non-raspuns si contactarea, in special, a furnizorilor de date prioritari;
  7. realizarea de statistici lunare privind raportarea declaratiilor Intrastat;
  8. colaborarea la proiectarea si actualizarea metodologiei pentru asigurarea managementului Registrului statistic Intrastat;
  9. actualizarea permanenta a Registrului statistic Intrastat;
  10. actualizarea permanenta a obligatiilor de raportare a operatorilor de comert intracomunitar pe baza informatiilor primite din diverse surse;
  11. gestionarea si procesarea cererilor de inregistrare in sistem a furnizorilor de date noi, precum si a partilor terte declarante;
  12. asigurarea inregistrarii in sistem si contactul cu furnizorii de date noi care solicita inregistrarea in sistem;
  13. colaborarea cu Directia registrului statistic al intreprinderilor din Institutul National de Statistica pentru incarcarea/actualizarea metadatelor;
  14. asigurarea legaturii cu directiile teritoriale de statistica pentru reducerea gradului de non-raspuns si rezolvarea operativa a problemelor legate de raportarea datelor de catre furnizorii de date;
  15. elaborarea cerintelor de proiectare/reproiectare aplicatii informatice pentru managementul Registrului Intrastat;
  16. colaborarea permanenta cu celelalte servicii/compartimente din cadrul Directiei statisticii comertului international, in vederea asigurarii calitatii datelor din Registru si din baza de date statistice Intrastat;
  17. colaborarea la stabilirea pragurilor statistice anuale pentru Sistemul Statistic Intrastat, impreuna cu celelalte compartimente din cadrul directiei;
  18. verificarea cu diverse surse de date a veridicitatii si legalitatii cererilor de eliminare a obligatiilor de raportare in functie de diverse cauze si intreprinderea masurile necesare;
  19. respectarea normelor de confidentialitate, de stocare si de arhivare a datelor statistice;
  20. distribuirea/transmiterea in teritoriu a instrumentarului statistic Intrastat;
  21. colaboreaza la realizarea cerintelor pentru aplicatiile informatice de colectare si validare date;
  22. colaborarea la realizarea de studii si analize pentru identificarea de noi surse de date in vederea imbunatatirii calitatii datelor statistice de comert international cu bunuri, la formularea de propuneri si la aplicarea masurilor de crestere a calitatii datelor, de reducere a numarului de non-raspunsuri si a termenelor de producere si de diseminare a datelor, participarea la realizarea de proiecte si granturi internationale in domeniu;
  23. elaborarea, actualizarea si supunerea spre aprobare a procedurilor operationale specifice derularii activitatilor serviciului;
  24. implementarea standardelor de control intern/managerial si monitorizarea permanenta a respectarii acestora;
  25. gestionarea si actualizarea Registrului de riscuri aferent activitatii compartimentului;
  26. respecta normele de confidentialitate a datelor statistice;
  27. indeplinirea altor sarcini stabilite de conducerea directiei, conform obiectului sau specific de activitate.

Serviciul de validare date Intrastat colectate

Atributii si responsabilitati

Proiectarea, actualizarea, managementul si aplicarea procedurilor operationale de validare a datelor colectate prin declaratiile Intrastat lunare pentru:

  1. identificarea cat mai completa a tipurilor de erori din declaratiile statistice Intrastat colectate;
  2. realizarea controalelor de baza (de validitate) asupra datelor Intrastat privind completitudinea sau corectitudinea declaratiei;
  3. realizarea controalelor de credibilitate (valori aberante, incadrarea datelor transmise intre anumite limite a rapoartelor pret/cantitate, pret/kg, kg/cantitate, diverse cazuri de incompatibilitate intre diverse coduri – cod tara/produs, cod produs/mijloc de transport etc.); stabilirea fisierelor de preturi medii pentru fiecare produs identificat conform codurilor de Nomenclator Combinat;
  4. realizarea corectiilor automate asupra erorilor de importanta mai mica; ierarhizarea criteriilor de importanta pentru realizarea corectiilor automate;
  5. editarea liniilor cu erori la nivel de declaratie Intrastat si contactarea furnizorului de date respectiv;
  6. corectia datelor cu modificarile realizate de furnizorii de date pe baza declaratiilor Intrastat revizuite;
  7. extragerea bazei de date Intrastat colectate validata pentru o perioada de referinta si transmiterea acestei baze la Compartimentul analiza date Intrastat si surse administrative;
  8. colaborarea la realizarea si actualizarea cerintelor informatice pentru modulele de control si validare date ale aplicatiei Intrastat online;
  9. colaborarea permanenta cu celelalte servicii si compartimente din cadrul Directiei statisticii comertului exterior pentru realizarea statisticilor Intrastat;
  10. colaborarea la realizarea de studii si analize pentru identificarea de noi surse de date in vederea imbunatatirii calitatii datelor statistice de comert international cu bunuri, la formularea de propuneri si la aplicarea masurilor de crestere a calitatii datelor, de reducere a numarului de non-raspunsuri si a termenelor de producere si de diseminare a datelor, participarea la realizarea de proiecte si granturi internationale in domeniu;
  11. elaborarea, actualizarea si supunerea spre aprobare a procedurilor operationale specifice derularii activitatilor serviciului (inclusiv a compartimentelor din subordonare);
  12. respectarea normelor de confidentialitate, de stocare si de arhivare a datelor statistice;
  13. implementarea standardelor de control intern/managerial si monitorizarea permanenta a respectarii acestora ;
  14. gestionarea si actualizarea Registrului de riscuri aferent activitatii serviciului (inclusiv a compartimentelor din subordonare);
  15. respecta normele de confidentialitate a datelor statistice;
  16. ideplineste alte sarcini stabilite de catre conducerea directiei, conform obiectului sau de activitate.

Compartimentul analiza date Intrastat si surse administrative

Atributii si responsabilitati

  1. analiza comparativa a datelor si informatiilor colectate in sistemul statistic Intrastat si a celor furnizate de Ministerul Finantelor Publice din deconturile TVA si declaratiile recapitulative VIES;
  2. editarea neconcordantelor si contactarea furnizorilor de date Intrastat pentru clarificari;
  3. estimarea datelor pentru comertul sub pragurile Intrastat pentru perioada de referinta respectiva;
  4. respectarea normelor de confidentialitate, de stocare si de arhivare a datelor statistice;
  5. identificarea noilor furnizori de date Intrastat pe baza informatiilor fiscale si transmiterea catre Compartimentul Colectare, control primar si Registru Intrastat a informatiilor necesare pentru inregistrarea si gestionarea noilor furnizori de date identificati;
  6. colaborarea la realizarea de studii si analize pentru identificarea de noi surse de date in vederea imbunatatirii calitatii datelor statistice de comert international cu bunuri, la formularea de propuneri si la aplicarea masurilor de crestere a calitatii datelor, de reducere a numarului de non-raspunsuri si a termenelor de producere si de diseminare a datelor, participarea la realizarea de proiecte si granturi internationale in domeniu;
  7. elaborarea, actualizarea si supunerea spre aprobare a procedurilor operationale specifice derularii activitatilor compartimentelui;
  8. implementarea standardelor de control intern/managerial si monitorizarea permanenta a respectarii acestora ;
  9. gestionarea si actualizarea Registrului de riscuri aferent activitatii compartimentului;
  10. respecta normele de confidentialitate a datelor statistice;
  11. indeplineste alte sarcini stabilite de conducerea directiei, conform obiectului sau specific de activitate.

Compartiment gestiune si analiza microdate de comert international

Atributii si responsabilitati

  1. stabilirea structurii bazei de date Intrastat colectate la nivel de operator economic;
  2. stabilirea structurii bazei de date Extrastat la nivel de operator economic;
  3. stabilirea structurii bazelor de date Intrastat si Extrastat la nivel de operator economic;
  4. actualizarea bazelor de date de comert international si gestionarea evolutiei revizuirii datelor in timp;
  5. realizarea de analize la nivel de operator economic privind evolutia schimburilor intra si extracomunitare in timp si la nivel de portofoliu de produse conform Nomenclatorului Combinat;
  6. realizarea rapoartelor de erori si atentionari si transmiterea acestora catre Serviciul de validare date Intrastat colectate pentru clarificari si/sau rezolvari;
  7. estimarea datelor pentru non-raspunsuri si adaugarea estimarilor sub prag pentru obtinerea bazei de date totale pentru comertul intracomunitar;
  8. stabilirea procedurilor de transmitere si transmiterea bazelor de date analitice Intrastat si Extrastat la Directia Administrare Baze de Date pentru fiecare perioada de referinta;
  9. colaborarea la realizarea de studii si analize pentru identificarea de noi surse de date in vederea imbunatatirii calitatii datelor statistice de comert international cu bunuri, la formularea de propuneri si la aplicarea masurilor de crestere a calitatii datelor, de reducere a numarului de non-raspunsuri si a termenelor de producere si de diseminare a datelor, participarea la realizarea de proiecte si granturi internationale in domeniu;
  10. elaborarea, actualizarea si supunerea spre aprobare a procedurilor operationale specifice derularii activitatilor compartimentelui
  11. implementarea standardelor de control intern/managerial si monitorizarea permanenta a respectarii acestora
  12. gestionarea si actualizarea Registrului de riscuri aferent activitatii compartimentului
  13. respectarea normelor de confidentialitate, de stocare si de arhivare a datelor statistice;
  14. respecta normele de confidentialitate a datelor statistice;
  15. indeplineste si alte sarcini stabilite de conducerea directiei, conform obiectului sau de activitate.

Serviciul de analiza, sinteza si diseminare a statisticilor de comert international

Atributii si responsabilitati

  1. colaboreaza la elaborarea si actualizarea sistemului de indicatori si metodologii din statistica comertului international cu bunuri;
  2. colaboreaza la actualizarea nomenclatoarelor din domeniul specific de activitate;
  3. receptioneaza datele de comert international agregate pentru cele doua sisteme (Extrastat si Intrastat);
  4. verifica compatibilitatea datelor provenite din cele doua sisteme Intrastat si Extrastat;
  5. exploateaza aplicatiile informatice pentru prelucrarea datelor statistice de comert international in ansamblu (Extrastat si Intrastat);
  6. elaboreaza si actualizeaza metodologia, calculeaza si disemineaza indici de valori unitare de comert international (Intrastat si Extrastat);
  7. elaboreaza comunicate de presa specifice comertului international; redacteaza publicatiile specifice si le transmite, spre tehnoredactare si multiplicare, Directiei Generale IT si Infrastructura Statistica;
  8. furnizeaza date si informatii statistice de comert international pentru publicatiile Institutului National de Statistica si pentru chestionare ale organizatiilor internationale, etc;
  9. propune, actualizeaza si aplica metodele de prelucrare a datelor de comert international in ansamblu si separat pentru comertului intra si extra comunitar;
  10. asigura actualizarea bazelor de date de comert international, in colaborare cu celelalte compartimente ale directiei si cu Directia administrare baze de date, ca urmare a modificarilor de ordin metodologic si a nomenclatoarelor de bunuri;
  11. valideaza date statistice de comert international pentru Bazele de date BDJ si TEMPO;
  12. valideaza si transmite la Directia de Coordonare Sistem Statistic National datele agregate pe judete pentru „Buletinul statistic lunar al judetelor”;
  13. valideaza si transmite la Eurostat datele prevazute de Regulamentelei in domeniu;
  14. raspunde de calitatea datelor si informatiilor statistice cuprinse in publicatiile realizate;
  15. asigura respectarea termenelor de producere a informatiilor statistice, prevazute in Programul Statistic National Anual si in Programul de Activitate al INS;
  16. respectarea normelor de confidentialitate, de stocare si de arhivare a datelor statistice;
  17. colaboreaza cu celelalte compartimente din cadrul Directiei Statisticii Comertului Exterior, in vederea asigurarii calitatii datelor din Registrul Intrastat si baza de date de comert international;
  18. colaborarea la realizarea de studii si analize pentru identificarea de noi surse de date in vederea imbunatatirii calitatii datelor statistice de comert international cu bunuri, la formularea de propuneri si la aplicarea masurilor de crestere a calitatii datelor, de reducere a numarului de non-raspunsuri si a termenelor de producere si de diseminare a datelor, participarea la realizarea de proiecte si granturi internationale in domeniu;
  19. elaborarea, actualizarea si supunerea spre aprobare a procedurilor operationale specifice derularii activitatilor serviciului;
  20. implementarea standardelor de control intern/managerial si monitorizarea permanenta a respectarii acestora ;
  21. gestionarea si actualizarea Registrului de riscuri aferent activitatii serviciului;
  22. respecta normele de confidentialitate a datelor statistice;
  23. indeplineste si alte sarcini stabilite de conducerea directiei, conform obiectului sau specific de activitate.

Serviciul de metodologie a statisticilor de comert international (inclusiv Help-desk)

Atributii si responsabilitati

  1. asigura implementarea si aplicarea legislatiei nationale si legislatiei Uniunii Europene in domeniul statisticii comertului international cu bunuri;
  2. asigura armonizarea sistemului national de indicatori statistici din domeniu cu cel utilizat de Eurostat;
  3. elaboreaza si actualizeaza cadrul legal national si instrumentarul statistic pentru functionarea sistemului statistic Intrastat (declaratii statistice pentru colectarea datelor de comert intracomunitar de la furnizorii de date; norme de completare a declaratiilor Intrastat destinate furnizorilor de date, manualele metodologice de realizare a statisticilor de comert international cu bunuri; etc);
  4. coordoneaza proiectarea si actualizarea cerintelor pentru actualizarea aplicatiilor informatice pentru colectarea, validarea si prelucrarea datelor, in colaborare cu alte servicii din cadrul directiei;
  5. organizeaza activitatea de colectare, prelucrare, validare si stocare a datelor statistice Intrastat;
  6. determina pragurile valorice anuale pentru sistemul Intrastat, in colaborare cu alte servicii din cadrul directiei;
  7. asigura asistenta tehnica si metodologica operatorilor economici in completarea si transmiterea declaratiei statistice Intrastat, in colaborare cu alte servicii din cadrul directiei; monitorizeaza permanent intrebarile adresate (telefonic, prin e-mail, scrisori, etc.) de catre furnizorii de date Intrastat si transmite telefonic, in scris sau prin e-mail, cat mai operativ, raspuns la intrebarile adresate de furnizorii de date Intrastat;
  8. organizeaza seminarii sau cursuri de pregatire pentru personalul statistic nou angajat;
  9. instruieste furnizorii de date si alte persoane interesate, prin Centrul National de Pregatire in Statistica;
  10. proiectarea si actualizarea formularelor statistice pentru colectarea datelor de comert international pentru bunurile ce se transporta prin cablu sau conducte;
  11. managementul nomenclatorului de operatori economici care realizeaza schimburi internationale cu produse ce se transporta prin conducte si cablu;
  12. receptia, verificarea si transmiterea la Autoritatea Nationala a Vamilor a datelor colectate prin formularele statistice lunare privind schimburile extracomunitare de bunuri care se transporta prin conducte si cablu precum si a celor colectate direct de la operatorii economici ale caror tranzactii nu sunt acoperite de declaratiile vamale disponibile la Autoritatea Nationala a Vamilor ca urmare a implementarii graduale a Codului Vamal Comunitar Modernizat;
  13. validarea datelor statistice de comert Extrastat agregate preluate de Directia administrare baze de date din Institutul National de Statistica de la Autoritatea Nationala a Vamilor si a celor colectate direct de la operatorii economici;
  14. realizarea de analize si controale la diverse niveluri de agregare a datelor Extrastat precum si producerea de rapoarte de eroare si atentionare pentru datele Extrastat si transmiterea lor catre Compartimentul de analiza si gestiune microdate comert international pentru analize mai detaliate, la nivel de operator economic;
  15. contactarea Autoritatii Nationale a Vamilor si/sau a operatorilor economici pentru rezolvarea erorilor depistate si/sau clarificarea eventualelor neconcordante;
  16. actualizeaza nomenclatoarele de tari, marfuri, unitati de masura, moduri de transport, etc., utilizate in realizarea statisticilor de comert international;
  17. respectarea normelor de confidentialitate, de stocare si de arhivare a datelor statistice;
  18. completeaza si transmite la Eurostat chestionare si rapoarte privind metodologia si tehnicile de realizare a statisticilor de comert international, calitatea datelor si rezultatelor;
  19. realizeaza studii si analize pentru identificarea de noi surse de date in vederea imbunatatirii calitatii datelor, propune si pune in aplicare masuri de crestere a calitatii datelor, reducere a numarului de non-raspunsuri si a termenelor de producere si de diseminare a datelor, participa la realizarea de proiecte si granturi internationale in domeniu;
  20. colaboreaza cu celelalte servicii/compartimente din cadrul Directiei statisticii comertului exterior, Directiei Registrul Statistic al Intreprinderilor si Directiei administrare baze de date, In vederea asigurarii calitatii datelor din Registrul Intrastat si a bazelor de date de comert international;
  21. elaborarea, actualizarea si supunerea spre aprobare a procedurilor operationale specifice derularii activitatilor serviciului;
  22. implementarea standardelor de control intern/managerial si monitorizarea permanenta a respectarii acestora ;
  23. gestionarea si actualizarea Registrului de riscuri aferent activitatii serviciului;
  24. respecta normele de confidentialitate a datelor statistice;
  25. indeplineste si alte sarcini stabilite de conducerea directiei, conform obiectului sau specific de activitate.

 

 

 

 


Ultima actualizare: 25-Ianuarie-2013