Proiectul Audit Urban a fost o iniţiativă importantă a Directoratului General pentru Politică Regională a Comisiei Europene, în contextul pregătirii unei noi politici regionale pentru perioada bugetară 2007-2013.
Prioritatea politicii regionale a Comisiei Europene este reprezentată de îmbunătăţirea coeziunii economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene, urmărind reducerea disparităţilor existente între regiunile UE.
Scopul proiectului Audit Urban este colectarea unor date statistice comparabile la nivel european pentru un număr considerabil de variabile, pentru următoarele nivele spaţiale (teritoriale): oraşul administrativ, district al oraşului, zonă urbană extinsă a oraşului şi nivel naţional.
Obiectivul general este crearea unei baze de date cu informaţii statistice comparabile pentru oraşele selectate în cadrul proiectului, această bază de date este utilizată de către Comisia Europeană şi, în special, de către Directoratul General de Politică Regională. În contextul extinderii Uniunii Europene, proiectul Audit Urban are relevanţă pentru ţările participante. România, alături de celelalte ţări candidate, a fost invitată să se alăture acestui proiect, în cadrul unei întruniri de lucru desfăşurate la Luxemburg, în decembrie 2002.