Metadate |
Câştigul salarial mediu brut lunar |
||
Definiţie |
Câştigul salarial nominal brut cuprinde salariile, respectiv drepturile în bani şi în natură cuvenite salariaţilor pentru munca efectiv prestată (inclusiv pentru timpul lucrat suplimentar) potrivit formei de salarizare aplicată, sporurile şi indemnizaţiile acordate ca procent din salariu sau în sume fixe, alte adaosuri la salarii potrivit legii, sumele plătite pentru timpul nelucrat (indemnizaţiile pentru concediile de odihnă şi studii, zile de sărbătoare şi alte zile libere, sumele plătite din fondul de salarii pentru concediile medicale), premiile, primele de vacanţă şi alte sume plătite din fondul de salarii conform actelor normative sau contractelor colective de muncă, sumele plătite din profitul net şi alte fonduri (inclusiv contravaloarea tichetelor de masă), la care se adăugă sumele brute aferente anilor anteriori. Câştigul salarial mediu lunar brut reprezintă raportul dintre sumele brute plătite salariaţilor de către agenţii economici în perioada de referinţă, indiferent pentru ce perioadă se cuvin, şi numărul mediu de salariaţi. Numărul mediu al salariaţilor reprezintă o medie aritmetică simplă calculată pe baza efectivelor zilnice ale salariaţilor din perioada de referinţă respectivă. Salariaţii care nu sunt angajaţi cu normă întreagă se includ în numărul mediu proporţional cu timpul de lucru prevăzut în contractul de muncă. În efectivul de salariaţi luat în calcul se includ numai persoanele care au fost plătite pentru perioada de referinţă respectivă. Nu se iau în considerare: salariaţii aflaţi în concediu fără plată, în grevă, detaşaţi la lucru în străinătate şi cei al caror contract de muncă/raport de serviciu a fost suspendat. |
||
Data - ultima actualizare a metadatelor |
2018 |
||
Unitate de măsură |
LEI |
||
Simbol |
|
||
Metoda de calcul |
Câştigul salarial mediu brut lunar - se calculează ca raport între sumele brute din fondul de salarii, din profitul net şi din alte fonduri ale unităţii (exclusiv cele din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate), la care se adăugă sumele brute aferente anilor anteriori, plătite lunar salariaţilor şi numărul mediu lunar al salariaţilor. |
||
Formula de calcul |
unde:
|
||
Date necesare |
Sumele brute plătite anual (din fondul de salarii, profitul net si alte fonduri, la care se adăugă sumele brute aferente anilor anteriori) salariaţilor Numărul mediu lunar al salariaţilor |
||
Surse de date |
Institutul Naţional de Statistică (INS) Cercetarea statistică anuală: Ancheta costului forţei de muncă |
||
Tipul de cercetare |
Cercetare statistică selectivă, desfăşurată cu periodicitate anuală pe baza unui eşantion reprezentativ la nivelul economiei naţionale şi al activităţilor economice (nivel diviziune - două cifre) şi în profil teritorial, la nivel de macroregiune, regiune de dezvoltare şi judeţ (nivel secţiune). Unităţile economice cu 50 salariaţi şi peste sunt cuprinse exhaustiv în cercetare. Unităţile din „sectorul bugetar” sunt cuprinse exhaustiv în cercetare, excepţie făcând unităţile administraţiei publice locale pentru care datele la nivelul consiliilor locale comunale se culeg pe bază de eşantion reprezentativ la nivel de judeţ. Planul de sondaj aplicat este cel al sondajului stratificat, iar metoda de selecţie utilizată este selecţia simplă aleatoare fără revenire. Straturile sunt definite prin încrucişarea numărului de judeţe cu cel al secţiunilor CAEN Rev.2 şi 3 clase de mărime a întreprinderilor (sub 10 salariaţi, 10 – 49 salariaţi, 50 salariaţi şi peste). Sunt excluse unităţile unităţile M.Ap.N, M.A.I, S.R.I, precum şi personalul asimilat. |
||
Nivelul de agregare |
În profil teritorial la nivel total ţară (NUTS0), nivel macroregiune (NUTS1), nivel regiune (NUTS2), nivel judet (NUTS3). |
||
Detalii cu privire la cercetarea statistică |
http://colectaredate.insse.ro/metadata/viewStatisticalResearch.htm?researchId=2555 |
||
Informaţii privind calitatea datelor: |
|||
1. Evaluarea generală a exactităţii şi comparabilităţii |
|||
Descrierea de categorii de calitate la următorul link: clase de calitate doc) A B C Indicatorul urmează să fie dezvoltat |
|||
Obiectiv: Obiectivul indicatorului este de a oferi informaţii la nivelul economiei naţionale, precum şi în profil teritorial, cu privire la nivelul mediu lunar al sumelor brute cuvenite salariaţilor din unităţile economice şi sociale, pentru activitatea desfăşurată în raport cu tipul şi durata contractului de muncă/raportului de serviciu, răspunderea, complexitatea sarcinilor, nivelul de pregătite necesar, sporurile, indemnizaţiile, premiile sub diferite forme, drepturilor în natură şi sumelor din profitul net şi alte fonduri. Relevanţă: Indicatorul este produs în conformitate cu legislaţia naţională si europeană în vigoare (Regulamentul Consiliului 530/1999 referitor la structura statisticilor privind câştigurile salariale şi costul forţei de muncă şi Regulamentul Comisiei Europene nr.1737/2005 de amendare a Regulamentului Comisiei Europene nr.1726/1999 referitor la definiţia şi transmiterea informaţiilor privind costul forţei de muncă), fiind utilizat de către factorii de decizie în stabilirea de acţiuni şi măsuri privind strategiile de dezvoltare economică, precum şi pentru implementarea programelor de măsuri active în domeniul politicilor salariale. Categorii de utilizatori: Utilizatori interni: aparatul guvernamental: (Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale, Ministerul Finanţelor Publice, Comisia Naţională pentru Prognoză, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Consiliul Naţional pentru Educaţia şi Formarea Adulţilor, Ministerul Sănătăţii Publice); asociaţiile patronale şi ale salariaţilor; sindicate; asociaţii profesionale;institute de cercetare şi universităţi: mass-media; studenţi, doctoranzi. Utilizatori externi: organizaţii ale Uniunii Europene şi alte organizaţii internaţionale (Eurostat, BIM, OECD, UNDP, Banca Mondială, FMI);institute de cercetare din străinătate; angajatori străini. |
|||
3. Disponibilitatea datelor: |
|||
Ultima actualizare: 16.09.2019 Datele cele mai vechi: 1993 Cele mai recente date: 2018 |
|||
4. Acurateţea generală |
|||
Mare
|
Informaţiile sunt exacte şi fiabile cu privire la fenomenele pe care le măsoare. „Acurateţea” poate fi definită ca gradul de apropiere între rezultatele statistice şi valoarea reală (necunoscută) a variabilei măsurate. Acurateţea datelor este detaliat prezentată în raportul de calitate realizat la fiecare 4 ani, asupra „Anchetei costului forţei de muncă”: http://www.insse.ro/cms/ro/content/rapoarte-de-calitate-anchete-statistice - |
||
Restricţionată/limitata (surse, erori, metodologie, etc)
|
|||
5. Comparabilitatea între judeţe/ regiuni |
|||
Mare
|
Statisticile sunt consecvente, comparabile cu statisticile pe regiuni şi judeţe. Câştigul salarial mediu brut lunar are aceeaşi metodologie de calcul şi în profil teritorial, datele fiind reprezentative la nivelul economiei naţionale şi în profil teritorial (nivel macroregiune, regiune de dezvoltare şi judeţ). - |
||
Restricţionată/limitata (surse, erori, metodologie, etc)
|
|||
6. Comparabilitatea în timp |
|||
Mare
|
Statisticile sunt consecvente în timp în cadrul setului de date difuzat. Ancheta Costului Fortei de Muncă
se realizează în România anual, începând cu anul 1994, având ca an de
referinţă anul 1993. În toţi aceşti ani nu s-a operat nicio
modificare semnificativă în definiţii, sferă de cuprindere sau
clasificări. Îmbunătăţirile efectuate de la un an la
altul se referă doar la schimbările variabilelor colectate şi
nu la conţinutul variabilelor. Conform
prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare (OUG nr. 79/2017 cu modificările şi completările ulterioare), contribuţiile de
asigurări sociale, respectiv cele de asigurări sociale de
sănătate care cădeau în sarcina angajatorului au fost
transferate în sarcina salariatului și, începând cu anul de
referinţă 2018, sunt suportate în totalitate de salariat, fiind reflectate în
cuantumul brut al câştigului salarial nominal. În consecință, indicatorul „câştig
salarial mediu brut lunar” produs şi diseminat începând anul de referinţă 2018 nu
mai este comparabil cu seriile de date anterioare. - |
||
Restricţionată/limitata (surse, erori, metodologie, etc)
|
|||
7. Perspectiva de dezvoltare pentru îmbunătăţirea calităţii acestui indicator (inclusiv, pe cât posibil, o indicaţie a sarcinii asupra statelor membre şi a respondenţilor) |
|||
Nu este necesar un asemenea proces. Indicatorul este dezvoltat în conformitate cu cerinţele de calitate ale Uniunii Europene prevăzute prin Regulamentul Consiliului şi Parlamentului European nr.530/1999 privind statisticile structurale asupra câştigurilor şi costului forţei de muncă, Regulamentul Comisiei Europene nr. 1726/1999 de implementare a Regulamentului Consiliului şi Parlamentului European nr.530/1999, referitor la definiţia şi transmiterea informaţiilor privind costul forţei de muncă şi Regulamentul Comisiei Europene nr.1737/2005 de amendare a Regulamentului Comisiei Europene nr.1726/1999 referitor la definiţia şi transmiterea informaţiilor privind costul forţei de muncă. |
|||
8. Contribuţia la coerenţa setului / potenţialul de a beneficia de o analiză politică integrată |
|||
Dezvoltarea capitalului uman si creşterea competitivităţii prin corelarea educaţiei si învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii si asigurarea oportunităţii sporite pentru participarea viitoare pe o piaţă a muncii modernă, flexibilă si incluzivă. |
|||