Implementarea Sistemului European de Conturi (SEC) 2010

īn Conturile naţionale din Romānia

 

1. Informaţii generale

Īn prezent, statele membre ale Uniunii Europene utilizează Sistemul conturilor naţionale SEC 95, instituit prin Regulamentul (CE) 2223/96. Din septembrie 2014, toate statele membre ale Uniunii Europene au obligaţia de a publica date de conturi naţionale conform metodologiei Sistemului European de conturi 2010 (SEC 2010), care a fost aprobat prin Regulamentul (UE) nr. 549/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 mai 2013. Īn consecinţă, Romānia, prin Institutul Naţional de Statistică, va da publicităţii primele estimări ale Conturilor naţionale īn standardul SEC 2010 conform calendarului prezentat la § 3.

Prin trecerea la noul sistem de conturi naţionale se are īn vedere reflectarea noilor realităţi economice şi, īn acelaşi timp, satisfacerea nevoilor informaţionale ale utilizatorilor īn ceea ce priveşte celeritatea publicării rezultatelor şi măsurarea unor aspecte particulare, cum ar fi activele rezultate din cheltuielile de cercetare şi dezvoltare şi cele din industria de apărare ori pasivele legate de sistemele de pensii. Īn acelaşi timp, SEC 2010 este īn acord cu normele Sistemului conturilor naţionale stabilit la nivel mondial (SCN 2008), fiind adaptat la structurile economiilor statelor membre, astfel īncāt datele Uniunii să fie comparabile cu cele compilate de principalii săi parteneri internaționali.

Sistemul european de conturi revizuit include o metodologie și un program de transmitere care definesc conturile și tabelele care trebuie furnizate de toate statele membre īn conformitate cu termenele specificate. Revizuirea priveşte conturile naţionale anuale, trimestriale, regionale, precum şi statistica finanţelor guvernamentale.

SEC 2010 urmează să īnlocuiască treptat toate celelalte sisteme şi manuale, cum sunt Manualul balanţei de plăţi şi Manualul de datorie şi deficit, fiind un cadru de referință de standarde, definiții, clasificări și norme contabile comune pentru īntocmirea de către statele membre a conturilor  naţionale, astfel īncāt să se obțină rezultate comparabile ca suport pentru īndeplinirea obiectivelor Uniunii Europene.

Implementarea SEC 2010 presupune revizuirea retroactivă a seriilor de timp ale conturilor naţionale anuale, trimestriale şi regionale. Īn cazul Romāniei, această revizuire acoperă perioada 1995-2013.

2. Diferenţe metodologice īntre SEC 2010  şi SEC 95

SEC 2010 diferă de SEC 95 atāt din punct de vedere al domeniului de aplicare, cāt și al conceptelor. Majoritatea diferențelor corespund celor observate īntre SCN 1993 și SCN 2008. Diferențele principale constau īn:

(a) recunoașterea cercetării și a dezvoltării drept formare de capital care rezultă īn active de proprietate intelectuală. Această schimbare se va īnregistra īntr-un cont satelit și se va include īn setul principal de conturi la momentul īn care se va constata un grad suficient de soliditate și armonizare īntre statele membre;

(b) cheltuielile cu sistemele de armament care corespund definiției generale a activelor au fost clasificate drept formare de capital fix, īn loc de  cheltuieli intermediare;

(c) conceptul analitic de servicii de capital a fost introdus pentru producția de piață, astfel că se poate produce un tabel suplimentar īn care acestea figurează drept componentă a valorii adăugate;

(d) activele financiare au fost extinse pentru a acoperi īntr-o mai mare măsură contractele pentru instrumente financiare derivate;

(e) noi norme privind īnregistrarea drepturilor asupra fondurilor de pensii. S-a introdus īn conturi un tabel suplimentar pentru a permite īnregistrarea estimărilor pentru toate drepturile la asigurări sociale, indiferent dacă sunt finanțate sau nefinanțate. Īntreaga gamă de informații necesare pentru o analiză cuprinzătoare este prezentată īn acest tabel, īn care figurează drepturile și fluxurile asociate pentru toate sistemele de pensii private și publice, indiferent dacă sunt finanțate sau nefinanțate, inclusiv īn domeniul sistemelor de pensii de securitate socială;

(f) aplicarea normelor privind schimbul de proprietate asupra bunurilor a devenit universală, fapt care a dus la schimbări privind īnregistrarea activităților de achiziție și revānzare pe plan internațional și a bunurilor trimise spre a fi prelucrate, atāt īn străinătate, cāt și īn cadrul economiei naționale. Astfel, bunurile trimise īn străinătate spre a fi prelucrate sunt īnregistrate la valoare netă, spre deosebire de SCN 1993 și SEC 95, īn care acestea erau īnregistrate la valoare brută. Această schimbare are implicații importante asupra īnregistrării unor astfel de activități īn cadrul resurselor și utilizărilor;

(g) mai multe orientări sunt oferite privind societățile financiare īn general și privind entitățile cu scop special (ESS). Regimul ESS din străinătate controlate de administraţiile publice a fost schimbat pentru a garanta faptul că pasivele ESS figurează īn conturile administrației publice;

(h) a fost clarificat regimul super dividendelor plătite de societățile publice, astfel īncāt acestea trebuie tratate drept plăți excepționale și retrageri din capital;

(i) au fost stabilite principiile pentru regimul parteneriatelor public-privat, iar regimul agențiilor īn curs de restructurare a fost extins;

(j) operațiunile īntre administrațiile publice și societățile publice și cele cu instrumente de securitizare au fost clarificate pentru a īmbunătăți īnregistrarea elementelor care ar putea afecta semnificativ datoria publică;

(k) regimul garanțiilor pentru credite a fost clarificat și un nou tratament a fost introdus pentru garanții standardizate de credite, precum garanțiile pentru creditele pentru export și garanțiile pentru creditele studenților. Noul regim constă īn faptul că, īn măsura īn care este posibilă o executare de garanție, un pasiv și un activ financiar trebuie să fie īnregistrat īn conturi.

Modificările din SEC 2010 față de SEC 95 nu se limitează la modificări conceptuale. Există diferențe majore privind gradul de acoperire, precum și capitole noi privind conturile satelit, conturile administrațiilor publice și conturile restului lumii. De asemenea, s-au extins considerabil capitolele privind conturile trimestriale și conturile regionale.

3. Calendarul publicării Produsului intern brut, calculat conform metodologiei Sistemului European de

     Conturi (SEC) 2010

 

Indicatori

Perioada de referinţă

Data transmiterii la Eurostat

Data publicării

Conturi trimestriale

Trimestrul II 2014 - provizoriu (2)

30.09.2014

01.10.2014

Conturi anuale

Anul 2012 -varianta definitivă

30.09.2014

08.10.2014

Conturi anuale

Anul 2013 -varianta provizorie (2)

30.09.2014

08.10.2014

Conturi anuale

Serie revizuită date anuale 1995-2013

30.09.2014

30.11.2014

Conturi trimestriale

Serie revizuită date trimestriale 1995-2013

30.11.2014

30.11.2014

 

Pentru mai multe detalii privind modul de tratare a modificărilor aduse de SEC 2010 accesaţi Manualul Eurostat privind diferenţele dintre SEC 1995 şi SEC 2010 la adresa http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/esa_2010/documents/Manual_Changes_ESA95_ESA2010.pdf .

Puteţi a accesa site-ul Eurostat, secţiunea dedicată Sistemului European de Conturi (SEC) 2010, la adresa: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/esa_2010/introduction